|
Woensdag 16 juli 2008
Angst voor inslaande mortieren
Hallo allemaal,
Ben in afwachting van mijn vlucht naar Nederland. Als het
goed is vlieg ik vanavond naar Dubai en morgen door via
Kreta naar Eindhoven. Zou eigenlijk gisteravond al vliegen.
Maar nadat ik me om 22u had gemeld met mijn grote rugzak,
kleine rugzak, laptop, helm en scherfvest, kreeg ik te horen
dat de reis 24u werd uitgesteld. Om 23.55u werd ik uit bed
gehaald met de mededeling dat ik me alsnog z.s.m. moest
melden omdat we zouden gaan vliegen. Weer alle spullen
slepen naar de standplaats van de bus. Om vervolgens te
horen dat de vlucht nu definitief was uitgesteld. Vandaag
moesten alle 200 passagiers zich weer melden om 9u, om te
horen dat het uitstel inderdaad nog steeds 24u was.
Inefficiënter kan gewoon niet. Ik ben dus al zaterdagavond
vertrokken vanaf Tarin Kowt om woensdagavond in Nederland te
kunnen zijn en nu wordt het op zijn vroegst donderdagavond.
Met mij zitten een paar honderd mensen al die tijd in de
wacht. Welkom bij defensie. Als het een bedrijf was geweest
dan was het al 100x failliet gegaan.
Dinsdag 15 juli ’s ochtends een interview gehad met Jimmy,
de chef-kok van Echo’s, een restaurant dat valt onder een
stichting die is opgezet ter vermaak van uitgezonden
militairen. Hij zit al 1,5 jaar op Kandahar en is daarmee
een van de langst zittende Nederlanders op de basis. Echo’s
lift een beetje mee met defensie (ze reizen bijvoorbeeld met
de militairen mee), maar staat verder los van defensie.
Jimmy werkt hier voor het geld; hij spaart bijna alles wat
hij verdient, want hij geeft hier geen cent uit. Wat hij
leuk vindt aan werken op de basis is het contact met de
militairen. Maar soms, geeft hij toe, heeft hij momenten dat
hij graag naar huis wil. Zo af en toe slaat een mortier heel
dichtbij in, maar toch is hij niet bang als hij over het
kamp loopt. Als zijn tweede jaarcontract er in februari op
zit, is hij van plan iets voor zichzelf te gaan beginnen in
Zuid-Amerika. ’s Middags rondje gefietst over de basis met
de Opoefiets van Echo’s. Het zou ook geen Nederlandse basis
zijn als er geen fietsen waren. Echt lekker fietste het
niet, want maar een paar kilometer van de 12 is
geasfalteerd; de rest is grint. Het rondje basis heet de KAV
Jogging Route en je komt inderdaad joggers tegen, zowel ’s
ochtends als tijdens het heetste moment van de dag. Gek
geworden zijn ze, evenals de militairen die tussen de middag
pal in de zon liggen bruin te bakken. Let wel: het is hier
45-51 graden in de schaduw overdag!
Maandag 14 juli een verslag gemaakt van het wassen van
bloed; een methode die alleen wordt gebruikt in Afghanistan.
Nederland stuurt ingevroren bloed naar Afghanistan en om het
onbeschadigd te kunnen ontdooien, wordt er een soort
ruitenwisservloeistof aan toegevoegd voor het invriezen. En
dat wordt er hier weer uitgehaald. Vooral een heel
vernuftige machine die het werk doet. Met de methode wordt
bloed bespaard. Vers bloed is veel minder lang houdbaar en
moet dus als het niet wordt gebruikt worden weggegooid. Ook
nog even rondje ziekenhuis gehad. Weinig bijzonderheden. Dat
was wel anders in Tarin Kowt, waar de gewonden van de
zelfmoordaanslag in Deh Rawod van zondag naar toe waren
vervoerd. Maar daar zit ik ver vandaan (125km). Gek genoeg
werd er in Kandahar bijna niet gesproken over die aanslag.
Ook hoorde je de Nederlanders weinig praten over de negen
Amerikanen die maandag zijn omgekomen in een hinderlaag in
de provincie Koenar in het Noordoosten. Het ging wel om het
grootste aantal doden ineens in drie jaar voor de
Amerikanen. Dat is trouwens nog weinig als je dat vergelijkt
met hoeveel Afghanen van de politie en het leger er omkomen:
dagelijks komen die om, maar dat haalt de Nederlandse pers
niet... ’s Avonds wachtgelopen met een hondengeleider bij de
F-16’s. Nederland heeft er zes hier op de basis staan. De
honden werken alleen ’s avonds; overdag is zelfs voor hen te
heet. Mooi hoe close die band is tussen de hond en de
geleider.
Zaterdagavond 12 juli van Tarin Kowt naar Kandahar gevlogen
in een Hercules. Het toestel landde vlakbij waar we stonden
te wachten en veroorzaakte een ware zandstorm. Door de stof
en de wind kon ik bijna niet ademen en letterlijk geen hand
voor ogen zien toen ik het toestel in liep. Enorme hitte
straalde er van de motoren af. We waren nog niet opgestegen
of het licht ging uit; pikkedonker binnen. Hoewel de Taliban
nog geen vliegtuigen neergeschoten heeft (in Kosovo is
Nederland wel vliegtuigen kwijtgeraakt), wordt er bij
voorkeur in het donker gevlogen. Gelukkig was de reistijd
naar Kandahar maar een half uur. De militairen moesten
overnachten in een tent. De fotograaf van de Volkskrant en
ik hadden geluk: wij kregen een VIP treatment en mochten
slapen in een container met airconditioning. Dat was nog
beter dan in Tarin Kowt, want daar was de brandstof sinds
zaterdagochtend 8 uur op rantsoen: overdag geen koeling in
de slaapvertrekken, ’s avonds en ’s nachts geen koeling in
de kantoren. En de Echo’s (zelfde stichting als in Kandahar)
moest dicht. Tot nader orde, maar in ieder geval tot en met
maandag. Kan je vertellen dat het dan niet echt een pretje
is om de hele dag rond te hangen in afwachting van je
vlucht. Ook sneu voor de militairen die uit het veld kwamen
om een paar dagen te ontspannen op Kamp Holland; dat was
ineens veel minder relaxed zonder airco.
Zondagochtend stukje meegelopen met 16 jongens die moesten
acclimatiseren (= wennen aan de hitte). Het was hun derde
dag op Kandahar. De eerste dag mochten ze ontspannen, de
tweede dag moesten ze 2x 30 minuten wandelen om te wennen
aan de hitte en de derde dag was het 2x 40 minuten. Voor mij
was het een makkie omdat ik al aan de hitte gewend ben.
Later op de dag een briefing van de commandant van de Air
Task Force. Hij trok er 2,5 uur voor uit om mij en de
fotograaf te vertellen over wat hier wordt gedaan en de
F-16’s te laten zien. Heeft zo’n man niks beters te doen,
vraag ik me dan af...
De basis in Kandahar ligt 25km buiten de stad en is
gigantisch groot. Er zitten momenteel 15.000 man, uit heel
veel verschillende landen (Nederland 400 man, VS, Canada,
Frankrijk, België, Denemarken, GB en dat zijn ze nog niet
allemaal). Het kamp bestaat uit tenten, containers en
vliegtuigen in een zandbak. Regelmatig kan er niet worden
gevlogen omdat er geen zicht is vanwege de hoeveelheid stof.
Maandag was het ook zo’n dag. Het zicht is als bij dichte
mist en het stof op de bomen lijkt net rijp. Ieder land
heeft een beetje zijn eigen kampje, met eigen winkel. Er
zijn drie eetzalen gerund door cateraar Supreme, dezelfde
als in Tarin Kowt, maar het eten dat ze hier serveren is nog
beter. De Britse eetzaal heeft zelfs een curry bar. In het
hart van de basis is een houten vlonder met winkels en
restaurants, de ‘catwalk’ genaamd. En natuurlijk wordt er
geen Amerikaanse militair uitgezonden zonder dat er een
Burger King is. Hij is alleen momenteel dicht omdat er
brandje heeft gewoed. Verder is er en Pizza Hut en de
Canadese koffiebar Tim Hortons. Rijen militairen staan
ervoor te wachten.
Toen ik er was bleef het rustig op het kamp in Kandahar. De
laatste mortieraanval was van de dag dat ik aankwam vanuit
Nederland (via Dubai). Ik sliep toen van 3 uur ’t nachts tot
11 uur ’s ochtends op de basis en tussen 19 en 22 uur was er
een aanval geweest. De afgelopen tijd zijn er wel wat mensen
geweest die verwondingen hebben opgelopen door aanvallen met
raketten en mortieren, maar de laatste dodelijke
slachtoffers dateren volgens chef-kok Jimmy van Echos van
twee jaar geleden. De explosieven zijn oud en gaan vaak niet
eens af. Jimmy vertelde dat hij regelmatig 3x op een nacht
naar de bunker moet omdat er luchtalarm is. Officieel moet
je bij luchtalarm met je helm en scherfvest twee minuten op
de grond gaan liggen met je gezicht naar de grond en dan
naar de dichtstbijzijnde bunker gaan. Na het signaal ‘All
clear’ moet je weer terug naar je slaapplaats waarna er
wordt geteld. Jimmy heeft zijn helm en scherfvest ergens
achter in een hoekje gegooid; wel gaat hij meteen naar de
bunker bij een luchtalarm. De Bosniërs met wie hij werkt
lachen om het luchtalarm en gaan gewoon door met waar ze mee
bezig waren.
Wat ik nog was vergeten maar jullie niet wil onthouden: de
Avro microfoonkap wekte de woede van de cameraman van
defensie! Voor het item 24 uur fietsen voor kinderkanker
hield ik de microfoon vrij dicht op de mond van de
commandant van de Taskforce Uruzgan om zijn toespraak goed
te kunnen opnemen; er waren allemaal generatoren in de
buurt. Als blikken konden doden was ik er niet meer geweest.
“Ik heb voortdurend een blauwe bol in beeld!”, riep de
cameraman woest. “Heb je geen andere bol?” Mijn verweer was
dat het toch maar een defensiefilmpje was. Bleek dat ze het
aan SBS6 aan hadden willen bieden. Daar heb ik dan toch maar
mooi een stokje voor gestoken. Een paar dagen later moesten
we weer tegelijk een toespraak opnemen van een hotshot.
Gelukkig was er weinig omgevingsgeluid waardoor ik de
microfoon veel lager kon houden. Nu kon hij wel een
fatsoenlijke uitsnede maken. Alleen op de foto die is
gemaakt van de gebeurtenis (de opening van een school)
hebben ze mij er af geknipt, maar je ziet wel heel duidelijk
een blauwe bol in beeld!
En nog een defensiewoordenboekje:
Fab = container.
Dixi = plastic mobiel toilet, in Nederland bij bouwplaatsen
gebruikt, hier staan er vele op de kampen.
WC = White Compound, het Nederlandse kamp in Chora.
Golf = de genie.
IED = improvised explosive device (grootste dreiging op dit
moment, samen met zelfmoordaanslagen).
4-tonner = vrachtwagen met 4000 kilo laadvermogen, veelal
gebruikt voor vervoer van bagage.
Fob lock = de basis van de Afghanen in Chora.
TLS = Taliban’s Last Stand, de vertrekhal op Kandahar.
Laatste Taliban bolwerk in 2001.
Role 1 = huisartsenpost.
Role 2 = klein ziekenhuis.
Rol 3 = ziekenhuis met traumacentrum, operatiekamers,
CT-scan en X-ray. Heeft meer specialisten.
Liefs,
Petra
Hier is een selectie te horen van de
reportages:
Hier zijn foto's te zien van Afghanistan:
|
|